Respect voor Afrikaanse homofobie?
Lezersreactie op de stelling van Cameron Duodu in Wordt Vervolgd (Amnesty International) van juli/augustus 2001, die luidde: “Afrikaanse homofobie als cultureel gedachtegoed en traditie verdient respect.”
Afrikaanse homofobie als cultureel gedachtegoed en traditie verdient GEEN respect, de mensenrechten van Afrikanen WEL! Met alle respect voor de heldere en eerlijke formulering van het standpunt van Cameron Duodu, wil ik er toch op wijzen dat het standpunt volstrekt willekeurig en irrationeel is. Mensenrechten gaan namelijk in principe ALTIJD in tegen een bepaalde traditie. Dat geldt bij doodstraf, bij lijfstraffen, bij vrijheid van meningsuiting en bij vrijheid van godsdienst. Het is helemaal niet uniek voor seksuele of relationele vrijheid. Als het goed zat met bepaalde mensenrechten zou er zelfs helemaal geen meningsverschil meer zijn op het punt van die specifieke rechten. Het valt dan ook niet in te zien waarom we de Afrikaanse homofobie opeens wel zouden moeten respecteren en andere Afrikaanse tradities zoals vrouwensbensijdenis of steniging niet. Het concept van mensenrechten gaat uit van een humanistische, universele ethiek. Het staat daarmee haaks op het soort cultuur-relativisme dat Duodu exclusief op het punt van de seksuele tolerantie voorstaat. Van tweeën één: óf Duodu keert zich als geheel tegen het idee van mensenrechten, óf hij accepteert ze allemaal zonder daar willekeurige, irrationele grenzen bij aan te brengen
drs. Titus Rivas, Nijmegen, in Wordt Vervolgd (Amnesty International), 34, september 2001, blz. 25
Afrikaanse homofobie als cultureel gedachtegoed en traditie verdient GEEN respect, de mensenrechten van Afrikanen WEL! Met alle respect voor de heldere en eerlijke formulering van het standpunt van Cameron Duodu, wil ik er toch op wijzen dat het standpunt volstrekt willekeurig en irrationeel is. Mensenrechten gaan namelijk in principe ALTIJD in tegen een bepaalde traditie. Dat geldt bij doodstraf, bij lijfstraffen, bij vrijheid van meningsuiting en bij vrijheid van godsdienst. Het is helemaal niet uniek voor seksuele of relationele vrijheid. Als het goed zat met bepaalde mensenrechten zou er zelfs helemaal geen meningsverschil meer zijn op het punt van die specifieke rechten. Het valt dan ook niet in te zien waarom we de Afrikaanse homofobie opeens wel zouden moeten respecteren en andere Afrikaanse tradities zoals vrouwensbensijdenis of steniging niet. Het concept van mensenrechten gaat uit van een humanistische, universele ethiek. Het staat daarmee haaks op het soort cultuur-relativisme dat Duodu exclusief op het punt van de seksuele tolerantie voorstaat. Van tweeën één: óf Duodu keert zich als geheel tegen het idee van mensenrechten, óf hij accepteert ze allemaal zonder daar willekeurige, irrationele grenzen bij aan te brengen
drs. Titus Rivas, Nijmegen, in Wordt Vervolgd (Amnesty International), 34, september 2001, blz. 25
0 Comments:
Post a Comment
<< Home