Saturday, January 26, 2008

Gezellig samen eten... zonder vlees

Ik word de laatste tijd nog wel eens uitgenodigd voor een feestelijk etentje in een restaurant. Mensen die me daarop vergasten, weten doorgaans wel dat ik al meer dan 20 jaar overtuigd veganist ben. Dit weerhoudt hun er echter lang niet altijd van om een bijzonder vleesgerecht te bestellen in mijn bijzijn. Kennelijk verhoogt dat in zo'n geval de feestvreugde voor de persoon in kwestie, maar mij vergaat tegelijkertijd elke eetlust.
Voor mij staat het onnodig eten van vlees, voor het genoegen, gelijk aan medeplichtigheid aan moord. Degene die een stuk van een dieren- (of vissen)lijk bestelt heeft het dier natuurlijk niet zelf gedood, maar stemt wel in met het doden ervan voor culinair genot.
Het wordt nog bizarder als de persoon die me uitgenodigd heeft het nodig vindt om vlees van extra jonge dieren te bestellen, zoals lammeren. Dit is in mijn ogen zo evident fout dat zelfs iemand zonder veel ethisch besef het nog zou moeten kunnen inzien.
Gezellig eten, en al helemaal feestelijk ontbijten, lunchen of dineren betekent voor mij nu eenmaal eten zonder dat dieren daar de dupe van worden.
Echte vrienden hoeven deze visie niet meteen over te nemen, maar het is ondenkbaar dat ze er geen respect voor op kunnen brengen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home