T. Rivas over moraal en maatschappij

Monday, November 11, 2013

Sommige beroepen zijn immoreel

In Nederland komen geen beulen meer voor, althans niet in de zin van professionele scherprechters (hoogstens in de zin van iemand die anderen [of bijvoorbeeld hun gebit] professioneel 'afbeult'). Zodra men de doodstraf en lijfstraffen in het algemeen moreel afkeurt, is er direct ook geen basis meer voor iemand die zulke straffen beroepsmatig ten uitvoer legt. Dit geeft aan dat zuiver het feit dat iemand een bepaald beroep uitoefent en er zijn of haar geld mee verdient, moreel gezien onvoldoende legitimatie biedt voor dat beroep. Anders zou je zelfs een 'vak' als huurmoordenaar op economische gronden goed kunnen praten.

Dit geldt voor beroepen die direct gelieerd zijn aan schendingen van de mensenrechten, zoals het vak van beul, maar ook voor beroepen die verbonden zijn aan de exploitatie van dieren.

Daar staan beroepen tegenover waar moreel beschouwd op zich niets mis mee hoeft te zijn, maar die in bepaalde landen nog verboden zijn, zoals het beroep van prostituee.

Zie dit artikel van mij uit Gezond Idee!, een voorganger van het huidige Vegan Magazine: De verdwijning van immorele beroepen.

Contact: titusrivas@hotmail.com

Labels: , , , , , , ,

Monday, January 17, 2011

Ethiek rond behoud van forums en websites


In 2011 zijn er tot mijn schrik bij twee niet nader te noemen websites (een culturele en een levensbeschouwelijke site) waar ik regelmatig bijdragen toe leverde, onaangekondigd 'veranderingen' doorgevoerd. Dat betekent dat zonder overleg vooraf alle recensies en zelfs een forum volledig verwijderd zijn door de webmaster.
Let wel, het gaat niet om controversiƫle websites en ook niet om controversiƫle recensies of forum-topics. De webmaster oordeelde zonder wisselwerking met vaste bezoekers dat het forum of de recensies niet langer relevant of interessant genoeg waren.

Als ik bedenk hoeveel moeite sommige mensen doen voor het helder formuleren van hun opinies voor een bepaalde website, vind ik het zonder waarschuwing of overleg verwijderen van bijdragen ronduit immoreel. Dit fenomeen moet niet verward worden met de verwijdering van een hele website door derden of met het aangekondigde verdwijnen van een website vanwege geldgebrek. Het gaat in dit geval uitsluitend om ronduit destructieve beslissingen die een webmaster neemt zonder dat dit noodzakelijk is voor (het beheren van) een website als geheel.

Ik wil hier dan ook graag pleiten voor een heuse ethiek rond het behoud van serieuze forums en recensies. Als men een forum per se wil verwijderen, dient men de oude bijdragen ten minste te archiveren en toegankelijk te houden voor bezoekers. Als men voortaan echt geen nieuwe recensies wil toestaan op een site, dient men de oude recensies in ieder geval gewoon op die site te laten staan.

Labels: , , ,