Ethiek rond behoud van forums en websites

In 2011 zijn er tot mijn schrik bij twee niet nader te noemen websites (een culturele en een levensbeschouwelijke site) waar ik regelmatig bijdragen toe leverde, onaangekondigd 'veranderingen' doorgevoerd. Dat betekent dat zonder overleg vooraf alle recensies en zelfs een forum volledig verwijderd zijn door de webmaster.
Let wel, het gaat niet om controversiƫle websites en ook niet om controversiƫle recensies of forum-topics. De webmaster oordeelde zonder wisselwerking met vaste bezoekers dat het forum of de recensies niet langer relevant of interessant genoeg waren.
Als ik bedenk hoeveel moeite sommige mensen doen voor het helder formuleren van hun opinies voor een bepaalde website, vind ik het zonder waarschuwing of overleg verwijderen van bijdragen ronduit immoreel. Dit fenomeen moet niet verward worden met de verwijdering van een hele website door derden of met het aangekondigde verdwijnen van een website vanwege geldgebrek. Het gaat in dit geval uitsluitend om ronduit destructieve beslissingen die een webmaster neemt zonder dat dit noodzakelijk is voor (het beheren van) een website als geheel.
Ik wil hier dan ook graag pleiten voor een heuse ethiek rond het behoud van serieuze forums en recensies. Als men een forum per se wil verwijderen, dient men de oude bijdragen ten minste te archiveren en toegankelijk te houden voor bezoekers. Als men voortaan echt geen nieuwe recensies wil toestaan op een site, dient men de oude recensies in ieder geval gewoon op die site te laten staan.
