T. Rivas over moraal en maatschappij

Tuesday, January 18, 2011

Files voor slachterijen


Ik herinnerde me vanmorgen associatief enkele ludieke acties van Wakker Dier waar ik als twintiger aan mee deed. De associatie was nogal misplaatst, want ik had een bericht gelezen over ontevreden varkensboeren en files voor slachterijen.

Soms vraag ik me af wat er moet gebeuren om mensen echt te doordringen van het volstrekt immorele karakter van vleesproductie. Ik bedoel, slachthuizen zijn al hellen op aarde, en als die ook nog primair in verband worden gebracht met acties voor de verhoging van een vleesprijs krijg ik af en toe het idee in een surrealistische, volkomen krankzinnige wereld te leven.

Stop met vlees eten!
Dat is de enige effectieve manier om met dit soort gruwelijkheden af te rekenen.

Een pikant detail is dat de Nederlandse Vakbond Varkenshouders, NVV, tot de acties had opgeroepen. Hopelijk betekent NVV ooit op de eerste plaats Nederlandse Vereniging voor Veganisme!

Labels: , , , ,

Tuesday, November 16, 2010

Ik ben tegen het slachtfeest, niet tegen de islam


Het offer- oftewel slachtfeest (Eid al-Adha) is een van de weinige algemene feesten van de hedendaagse wereldgodsdiensten (waar ik het sjamanisme en variaties daarop zoals voodoo dus even niet bij reken) waarbij men doorgaans een dier slacht als onderdeel van een religieuze traditie. Een gedeeltelijke parallel ziet men bij het Amerikaanse Thanksgiving waarbij miljoenen kalkoenen worden gedood, evenals natuurlijk bij het kerstfeest en paasfeest waarbij eveneens veel dieren onnodig worden gedood.
Het verschil zit hem echter in de religieuze betekenis die het slachten zelf voor veel moslims heeft. Er zit een verwijzing in naar het offeren van een ram door Ibrahim (Abraham) ter vervanging van het mensenoffer (van Ismail, dus niet Isaac zoals in de Bijbel) dat hem oorspronkelijk was opgedragen door God. Door een schaap, koe of geit te offeren zou men de band met Allah versterken. Deze dimensie heeft het slachten van een konijn voor Pasen niet. In het hindoeïsme komen helaas nog wel directere parallellen voor, in de vorm van echte dierenoffers (zelfs bij het Divali-feest van het Licht). Zie ook: Sacrifice in Hinduism.

Ik ben zelf een tegenstander van het opofferen van dieren voor wat voor een feest ook, of het nu een religieuze betekenis heeft of niet. Onschuldige dieren opofferen is in mijn ogen een laffe en immorele daad die haaks staat op echte spiritualiteit en mededogen. Als men zo graag iets wil offeren, laat men dan geld schenken of bloed doneren. Daarbij hoeft men alleen zelf te lijden zonder een ander wezen te laten opdraaien voor het gulle gebaar.

Tegen het slachtfeest zijn is voor mij dan ook niet wezenlijk anders dan tegen het doden van dieren voor de kerstdis. Het heeft bij mij dus niets te maken met islamofobie of racisme. Gelukkig zijn er steeds meer moslims die kiezen voor een vrije interpretatie van het offerfeest die niet langer gepaard met bloedvergieten.

Zie: - Vegan Eid al-Adha

- Turkish vegetarians call for animal rights during Eid al-Adha

- Halal slachten

Labels: , , ,