T. Rivas over moraal en maatschappij

Tuesday, October 30, 2012

Holier than thou?

Morele verontwaardiging en zelfkritiek

Mensen die zich uitspreken tegen immorele praktijken krijgen nog wel eens het verwijt te horen dat ze zich boven hun medemensen stellen. Ze zouden, net als in de parabel van Jezus van Nazareth, wél letten op de splinter in het oog van de ander maar de balk in hun eigen oog over het hoofd zien.

Het komt zeker voor dat iemand die zich openlijk uitspreekt tegen bepaalde vormen van onrecht zich daar zelf schuldig aan maakt. Een berucht voorbeeld dat in dit verband vaak wordt aangehaald, is dat van Jean-Jacques Rousseau die pleitte voor een betere opvoeding van kinderen en zijn eigen kinderen te vondeling legde. 
De vraag is echter of het eigen handelen wel gevolgen moet hebben voor de waardering van de  boodschap van zo'n onverlaat. Stel bijvoorbeeld dat een moordenaar zich uitspreekt tegen het vermoorden van mensen. Wordt de boodschap van zo'n moordenaar dan soms ontkracht door het feit dat hij zelf iemand vermoord heeft? Natuurlijk is dit van geen enkel belang. Ook al zegt uitgerekend een serieverkrachter dat het niet goed is om vrouwen te verkrachten, het verkrachten blijft hoe dan ook verwerpelijk.
Of een morele uitspraak terecht is of niet hangt namelijk niet samen met de integriteit (of het gebrek daaraan) van degene die hem doet. Het staat daar helemaal los van. Tegenstanders van bepaalde veranderingen kunnen het pleit dus niet winnen door domweg te wijzen op de hypocrisie van voorstanders daarvan.

Een andere vraag luidt of geëngageerde mensen wel voldoende zelfkritiek hebben. Soms is dat overduidelijk niet het geval, zoals wanneer iemand die zegt op te komen voor de rechten van dieren zelf vlees blijft eten. Vermoedelijk zal de mate waarin men ook kritisch naar zichzelf wil kijken per persoon verschillen, maar bepaalde typen moreel engagement zijn alleen maar mogelijk als men de eigen leefwijze kritisch onder de loep neemt. Denk bijvoorbeeld aan het omschakelen naar een veganistische leefwijze of het terugdringen van je ecologische voetafdruk. Dergelijke keuzes gaan hoe dan ook gepaard met een forse dosis zelfkritiek.
Uiteraard betekent dit niet dat iemand zichzelf na het maken van zo'n stap voortaan als perfect of onfeilbaar dient te beschouwen. Zelfkritiek is kennelijk van groot moreel belang geweest en moet dus juist - binnen grenzen van zelfrespect en eigenwaarde - in ere worden gehouden. Niet de eigen - nooit bereikte - volmaaktheid maar het duurzaam bevorderen van mensen- en dierenrechten hoort hierbij de leidraad te zijn. Dat geldt overigens ook voor het leveren van kritiek op anderen; niet hun veronderstelde (onverbeterlijke) 'verdorvenheid' dient centraal te staan, maar het tegengaan van de concrete misstanden die voortvloeien uit iemands gedrag.

Zie ook:  De mythe van de farizeïsche veganist


Labels: , , , , , , , ,

Tuesday, May 10, 2011

Stierenvechten geen bescherming waard


Sommige mensen denken dat je tradities altijd moet koesteren, gewoon omdat het om tradities gaat. Een nogal merkwaardige gedachte als je erbij stilstaat. Als die mensen gelijk hebben, zou je eigenlijk nooit moeten ijveren voor structurele sociale of morele verbeteringen. Hoe structureler hoe traditioneler, dus als een bepaalde misstand langer bestaat, is dat des te meer te reden om er niets aan te veranderen.
Zo'n redenering moet liefhebbers van stierengevechten voor ogen hebben gestaan toen zij het onzalige plan opvatten om hun corridas voor te dragen voor bescherming door de Unesco. Zelfs de Spaanse overheid gaat mee in deze gruwelijke drogredenering door stierenvechten expliciet de status van 'artistieke discipline' te geven. Gelukkig is niet iedereen onder de indruk van dit soort manipulatie, zie (en onderteken) deze petitie.

Sommige tradities (in Spanje bijvoorbeeld de flamenco) zijn bescherming waard, andere hadden al eeuwen geleden afgeschaft moeten zijn.

Labels: , , , , , ,

Tuesday, January 18, 2011

Files voor slachterijen


Ik herinnerde me vanmorgen associatief enkele ludieke acties van Wakker Dier waar ik als twintiger aan mee deed. De associatie was nogal misplaatst, want ik had een bericht gelezen over ontevreden varkensboeren en files voor slachterijen.

Soms vraag ik me af wat er moet gebeuren om mensen echt te doordringen van het volstrekt immorele karakter van vleesproductie. Ik bedoel, slachthuizen zijn al hellen op aarde, en als die ook nog primair in verband worden gebracht met acties voor de verhoging van een vleesprijs krijg ik af en toe het idee in een surrealistische, volkomen krankzinnige wereld te leven.

Stop met vlees eten!
Dat is de enige effectieve manier om met dit soort gruwelijkheden af te rekenen.

Een pikant detail is dat de Nederlandse Vakbond Varkenshouders, NVV, tot de acties had opgeroepen. Hopelijk betekent NVV ooit op de eerste plaats Nederlandse Vereniging voor Veganisme!

Labels: , , , ,

Wednesday, July 28, 2010

Geweldig nieuws: Stierengevechten eindelijk verboden in Catalonië!

Het had allemaal al veel eerder moeten gebeuren, maar vandaag is het eindelijk zo ver. In Catalonië is vandaag officieel het stierenvechten verboden door het Catalaanse parlement! Met 68 stemmen voor tegenover 55 stemmen tegen en 9 onthoudingen.
Dit is heel goed nieuws en het is te hopen dat de rest van Spanje snel zal volgen. Tot nu toe waren stierengevechten alleen verboden in afzonderlijke steden en dorpen in Spanje en het is voor het eerst dat het verboden wordt in een hele zogeheten 'autonome gemeenschap' op het Spaanse vasteland. In 1991 gaven de Canarische Eilanden al het goede voorbeeld.



We zijn er zeker nog niet, maar dit is werkelijk een grote stap. Door dit soort gebeurtenissen wordt de hoop gerechtvaardigd dat het begin van de 21e eeuw de geschiedenis zal ingaan als de periode waarin men overal in de Spaanstalige wereld, Portugal en Zuid-Frankrijk eindelijk stopte met het zinloze geweld tegen stieren.

CAS (Comité Anti Stierenvechten) International (Waarschuwing: Schokkende beelden)
Het wrede stierengevecht


Toevoeging uit januari 2011

Zelfs Catalonië is er nog niet in 2012. Er worden nog plaatselijke correbous gehouden, waarbij stieren worden opgejaagd en mishandeld. Hoewel de dieren hierbij niet (als vast onderdeel) worden gedood, is het van groot belang dat ook die 'festiviteiten' verbonden worden. Er gloort wel licht, want in december 2010 is voor het eerst een plaatselijke correbous (afzonderlijk) verboden door de Catalaanse Generalitat, namelijk in de plaats Camarles.



Poging ongedaan maken verbod stierenvechten Catalonië mislukt!

Labels: , , , ,